Духовне виховання Християнська етика

ПЕРЕЛІК
НОРМАТИВНО-ПРАВОВИХ АКТІВ І ДОКУМЕНТІВ ЩОДО
ЗАПРОВАДЖЕННЯ ПРЕДМЕТІВ ДУХОВНО-МОРАЛЬНОГО
СПРЯМУВАННЯ В СИСТЕМУ ОСВІТИ УКРАЇНИ
Загальна декларація прав людини
Прийнята і проголошена на Генеральній Асамблеї ООН 10 грудня 1948 року.
(Преамбула, ст. 1, 2,7,18,19, 26, 29)
Міжнародний пакт про громадянські та політичні права
Прийнятий резолюцією Генеральної Асамблеї ООН 16.121966 року.
Ратифікований Україною 19.10.1973 року.
Набув чинності, в тому числі для України, 23.03.1976 р.
(Преамбула, ст. 2, 3, 18, 19, 24, 26)
Міжнародний пакт про економічні, соціальні і культурні права.
Прийнятий 16 грудня 1966 року Генеральною Асамблеєю ООН.
Міжнародний пакт ратифіковано Указом Президії Верховної Ради Української
РСР
№ 2148 – УІІІ (2148-08) від 19.10.7320
(Ст. 3, 13)
Декларация о ликвидации всех форм нетерпимости и дискриминации на
основе религии или убеждений
Принята резолюцией Генеральной Ассамблеи ООН 25 ноября 10981 г.
Ст. 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8,)
Конвенция по борьбе с дискриминацией в области образования
Вступила в силу 22 мая 1962 года(Ст. 1 – 10)
Рекомендация о борьбе с дискриминацией в области образования
14 декабря 1960 года
Конвенція про права дитини
Конвенцію ратифіковано Постановою ВР України № 789 – ХІІ від 27.02.91
Дата підписання Україною: 21 лютого 1990 р.
Набуття чинності для України: 27 вересня 1991 року
(Преамбула, ст. 1 – 8, 12, 13, 14, 17, 18, 28, 29, 30)
Конвенція про захист прав людини і основоположних свобод
Рим, 04. 11.1950
Конвенцію ратифіковано Законом № 475/97 Верховної Ради України
від 17. 07. 97
( Ст. 1, 9, 10, 14)
Декларація принципів толерантності
Прийнята в Парижі на двадцять восьмій сесії Генеральної конференції
ЮНЕСКО 25 жовтня – 16 листопада 1995 року
(Преамбула, ст. 1, 4,5)
Декларація про права осіб, що належать до національних або етнічних,
релігійних та мовних меншин
Прийнято резолюцією 47/135 Генеральної Асамблеї ООН від 18 грудня 1992
року
(Ст . 1, 2, 4, )
Пропозиції державам-членам ООН від центру з прав людини ООН
Запропоновані на семінарі, проведеному Центром у грудні 1984 року
Підсумковий документ Віденської зустрічі представників держав-учасниць
наради з безпеки і співробітництва в Європі
19 січня 1989 року
Питання, які відносяться до безпеки в Європі
Принципи21
Рекомендація 1202 (1993) парламентської асамблеї ради Європи щодо
релігійної терпимості в демократичному суспільстві
Рекомендація 1396 (1999) Парламентської Асамблеї Ради Європи
«Релігія та демократія»
Рекомендація 1720 (2005) Парламентської Асамблеї Ради Європи
«Освіта і релігія»
Частина ІІ. Нормативно-правові документи України
Конституція України
Прийнята Верховною Радою України 28 червня 1996 року
(Розділ І. Ст. 11; Розділ ІІ. Ст. 24, 35, 37)
Закон України про свободу совісті та релігійних організацій
Вводиться в дію Постановою Верховної Ради України № 988-ХІІ від 23.04.1991
року.
(Розділ І. Ст. 1 – 6)
Указ Президента України № 279 від 21 березня 2002 року
Про невідкладні заходи щодо остаточного подолання негативних наслідків
тоталітарної політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та
відновлення порушених прав церков і релігійних організацій
Розпорядження Кабінету Міністрів України
Від 27 вересня 2002 року № 564-р
Про перспективний план невідкладних заходів щодо остаточного
подолання наслідків політики колишнього Союзу РСР стосовно релігії та
відновлення порушених прав церков і релігійних організацій
Частина ІІІ. Документи Міністерства освіти і науки України
Наказ Міністерства освіти і науки України № 437
від 26 липня 2005 року
Про вивчення у навчальних закладах факультативних курсів з етики віри
та релігієзнавства
Лист Міністерства освіти і науки України
18.08.2005 №1/9 – 436
Про вивчення етики у 2005 / 2006 навчальному році
Рішення колегії Міністерства освіти і науки України
29 червня 2006 р. Протокол № 8/І-2
Про концептуальні засади вивчення в загальноосвітніх навчальних
закладах предметів духовно-морального спрямування22
Концептуальні засади вивчення предметів духовно-морального
спрямування в загальноосвітніх навчальних закладах (курси «Етика»,
«Основи християнської етики», Основи релігійної етики»)
Наказ Міністерства освіти і науки

№ 696 від 11 жовтня 2006 року



ТЕМА: Християнська етика в моральному вихованні української родини
Метою предмету „Християнська етика” є: плекання духовності української нації, формування особистості школяра на засадах християнської моралі, доброти, людяності, милосердя, чесності, працьовитості, виховання духовно багатої особистості, яка б усвідомлювала свою відповідальність перед Богом, Батьківщиною, народом,  родиною.
Кожний із батьків, а не тільки мати є відповідальними за виховання дітей. Вони формують серце і душу дитини, готують її до всебічного, повного життя і його обов'язків. Батьки передовсім відповідальні за те, щоб дати дитині релігійне виховання, яке творить основу правдивого виховання. Релігійне виховання подає основи моралі і допомагає формувати характер дитини. Воно дає людині дороговказ, напрям та ідеал життя. Апостол Павло застерігає батьків: “А й ви, батьки, не дратуйте дітей ваших, виховуйте їх у послусі й напоумленні Господньому” (Єф. 6,4). Батьки повинні пам'ятати, що їхня дитина є теж дитиною Божою, за яку вони несуть відповідальність перед Творцем, їх обов'язок теж шанувати гідність даної їм дитини.
Родина - це не твір людини, а Бога, створений на взір Пресвятої Трійці, в якій батько є образом Бога-Отця, мати - знаком Святого Духа, а дитина - образ Сина Божого. Родина - це спільнота, яка утворюється в подружжі внаслідок народження дітей. Родина є домашньою Церквою, в якій батьки стають мовби священиками, навчаючи дітей, виховуючи і євангелізуючи, а також відповідаючи за них перед Богом, Церквою і Батьківщиною.
Родина - це клітина суспільства. Яка родина, така держава, яка родина, таке й суспільство. Обов'язки батьків дбати про примноження членів родини. Народна мудрість вчить: “Перша дитина - для Бога, друга - для Церкви, третя - для народу, а четверта - для себе”. Головний обов'язок батьків - виховувати дітей у послусі й пошані до старших. Обов'язком дітей у родині є: шанувати, любити, слухати своїх батьків, а на старість їх доглядати.
Український педагог К.Ушинський повчав: “Родина - перша школа, а мати - перша вчителька”. Родина як перша школа навчає дитину рідної мови, практикує релігійне життя, плекає християнські традиції, формує характер і виховує чесноти як богословські, так і громадські, зокрема: правдомовність, точність, щирість, патріотизм, чесність і милосердя. Родина формує добрі звички.
Величезна роль матері, яка символічно тримає три кути дому, полягає у прищепленні любові, яка необхідна для фізичного і духовного розвитку дитини. Мати є ідеалом дитини через її дбайливу опіку, недоспані ночі, через передані нею чесноти.
Відносини між членами родини
Засади родинних відносин ґрунтуються на любові. Маленька дитина інстинктивно тягнеться до своїх батьків, які її годують, зодягають і піклуються про неї. У малої дитини формується підґрунтя до справжньої любові. Коли між батьками бракує згоди, то це гостро відчуває дитина, яку це дуже ранить. Своєю неморальною поведінкою батьки можуть відштовхнути дитину від себе. Гідне пошанування батьками один одного є найкращим прикладом до наслідування для дітей. Батьки стосовно дітей повинні зберігати рівність поглядів і переконань, щоб діти не відчували різниці між наказами матері і батька, а також розуміли однакову відповідальність перед ними. Однакова любов до всіх дітей у родині сприятиме любові дітей між собою, а також до батьків. Старші брати чи сестри повинні відчути обов'язок помагати батькам у вихованні і навчанні молодших. Великий вплив на Тараса Шевченка мала його старша сестра Катерина. Приповідки навчають: “Наставляй малого на добру путь” (Прип. 22,6). І.Котляревськнй у п'єсі “НаталкаПолтавка” повчає:
“Де згода в сімействі, де мир і тишина,
Щасливі там люди, блаженна сторона.
Їх Бог благословляє, добро їм посилає
І з ними вік живе!”
Батьківські обов'язки
На батьках лежить обов'язок від Бога про піклування дитиною від самого її зачаття. Батьки зобов'язані годувати дитину, оберігати її здоров'я і життя від різних небезпек, виховувати дитину, навчати її і молитися за неї. Дитина є даром Божим для батьків, і вони покликані повернути цей дар Богові досконалим, розвинутим, неушкодженим. Особливо велику увагу слід приділити духовному і моральному вихованню дитини, бо, на жаль, більше уваги приділяється переважно харчуванню, одяганню і освіті. Ці речі є дуже потрібні у житті, але якщо дитину не виховати доброю, милосердною, щедрою, то здоров'я, освіта можуть стати злом для самої дитини і її батьків.
Щоб дитина росла доброю, її з самого початку треба привчати до молитви, до добрих діл, до відповідальності за свої вчинки. Дитина починає здобувати своє християнське виховання з сім'ї. Якщо в родині панує атмосфера миру, вирозуміння, взаємоповаги, то це буде прийнято дитиною без особливих повчань і стане нормою її життя в майбутньому.
Перше знайомство з Богом, з Біблією дитина отримує у сім'ї через своїх батьків. Сім'я - це домашня Церква, бо Христос каже: “Де двоє або троє зібрані в моє ім'я, там я серед них” (Мт. 18,20).
Підготовку до подружнього життя діти теж дістають головним чином у своїй сім'ї.
Виховання
Виховання - це процес розвитку почуттів і волі - оцінка явищ життя, процес вироблення переконань і мотивів поведінки - процес формування характеру. Виховання - це тривалий процес взаємодії і впливу на людину.
Виховання - це процес формування і розвитку духовного і фізичного потенціалу особи.
Християнське виховання - це Божа педагогіка, яка є безперервним процесом праці над формуванням душі і тіла особи для досягнення нею повної злуки з Богом за словами апостола Павла: «Живу вже не я, а живе Христос у мені» (Гал. 2,20). Християнське виховання засноване на вічних правдах, об'явлених Богом у Святому Письмі. Родина, як перша школа, є основою, де не тільки вивчається, але й практикується Божа педагогіка. В ній практикується спільна молитва, яка є основним елементом літургійного життя в родині. Приймання святих таїнств родиною, зокрема святого причастя (Євхаристії), таїнства покаяння (сповіді) освячує її і спричинюється до того, що вона стає джерелом любові. Читання Святого Письма в родині - це найкращий помічник у вихованні. Одним зі способів родинного виховання є плекання дисципліни, як низки приписів, звичаїв у родині, щоб створити відповідну атмосферу для вироблення волі. Основою дисципліни є пильність (старанність) та послух. Вся родина повинна дотримуватись одних законів і заборон. Покарання в родині повинні бути справедливими і тільки в разі необхідності. Нагороди, як вияв задоволення поведінкою дітей, теж повинні бути справедливими і поміркованими.
Особливо чуйним і милосердним має бути ставлення до недієздатних (неповносилих), за словами Христа: “Що ви зробили одному з моїх братів найменших - ви мені зробили” (Мт. 25,40).
2. Християнські цінності української родини: традиції і сучасність
Нині багато вітчизняних педагогів звертаються о перевірених вітчизняною і світовою практикою християнських цінностей. Це не випадково, оскільки християнська традиція є домінуючою темою в житті нашого народу. Українці протягом століть дотримувались християнських норм життя і завжди були релігійними, що дало їм змогу створити високу духовну культуру. Український теолог Б.Гудзяк відзначає, що християнство постало головним джерелом фундаментальних етичних і моральних ідей та цінностей нашого народу. Церква, яка ще в епоху Київської Русі посіла місце основного носія культури і мистецтва нашого народу і залишалась ним тривалий час, регламентувала доброзичливі норми стосунків між людьми, виховуючи глибокі почуття поваги молоді до старших, дітей до батьків, милосердя, патріотичні почуття тощо. Г.Ващенко вважав, що до революції 1917 року головними чеснотами українців були глибока релігійність, стриманість у словах і поведінці, працелюбність, цнотливість, гостинність, патріотизм, високий естетизм життя, дружба, повага до старших, повага до жінок, правдивість, щирість, скромність. Такі ж людські вади, як гордість, заздрощі, лицемірство, пияцтво, лихослів'я засуджувалися християнством.
Зміст християнської моралі подає Велика книга людства - Біблія - в трьох аспектах. Перший - це вже перераховані християнські чесноти.
Другий аспект - плоди дарів Духа Святого: любов, радість, спокій, терпіння, доброта, милосердя, віра.
Третій аспект - 10 Божих заповідей, у перших чотирьох з яких заповідається любов до Бога, а в останніх шести — любов до ближніх (шануй батька й матір; не вбивай; не будь розпусний; не кради; не свідчи неправдиво на ближнього свого; не будь заздрісним).



Урок християнської етики у 1 класі
Тема: Бог піклується про світ
Мета:         ознайомити дітей з тим, як Господь турбується про нас;
         - виховувати почуття дружби та взаємодопомоги;
         - розвивати у дітей відповідальність за свої вчинки;
         - вчити дітей бути працьовитими і своєю працею прославляти Бога.
Хід заняття
І. Організаційна частина.
Привітання, молитва "Отче наш"
ІІ. Актуалізація опорних знань
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні вранці, коли я до вас поспішала на урок, я почула цікаву розмову пальчиків між собою. Аж послухайте її.
Великий палець зголоднів:
– Я вже їсти захотів!
Вказівний за ним зітхає:
– Навіть хліба в нас немає.
А середній мовить тихо:
– Так, без хліба дійсно – лихо.
Безіменний ледь не плаче:
– Отаке життя ледаче!
А мізинець: – Годі, братці!
До роботи треба братись!
То що ж повинні робити наші пальчики? (Працювати)
А яку роботу можуть виконати наші працьовиті руки? (Чисто і гарно прибрати кімнату, скласти іграшки у кімнаті, охайно вивести літери у прописах тощо.)
Руки художника майстерно пишуть картини, руки хлібороба вирощують хліб, руки письменника пишуть чудові твори. А як багато нам дають працьовиті руки конструкторів, будівельників, інженерів... але згадаємо, що і в мавпи є руки, які подібні до наших. А у восьминога щупальця більш чутливі, ніж наші пальці. І все ж ні мавпа, ні восьминіг книг писати не вміють і будинок збудувати не можуть.
І як би не старалась мавпа, вона ніколи не зробить того, що може зробити людина. Отже, одних лише рук, знаряддя – недостатньо. Руки створюють щось лише тоді, коли виконують якийсь наказ. А хто ж дає наказ рукам, коли вони створюють дуже складні речі? Цим розпорядником є людський розум, який їй дав Бог. Бо людина створена за образом і подобою Божою.
2. Оголошення теми і мети уроку.
Господь всіляко турбується про нас, даючи нам усе, що необхідно для нашого життя. Водночас і людина, спостерігаючи за творінням Божим, намагається сама повторити це у своїх творіннях. Тож давайте розгорнемо наші робочі аркуші і розфарбуємо на малюнку ті предмети, які створили працьовиті і умілі руки людини з допомогою Божою.
ІV. Робота над темою уроку.
 1. Слухання оповідання В. Сухомлинського «ЯК ФЕДЬКО ВІДЧУВ У СОБІ ЛЮДИНУ»
Пішов раз малий Федько з матір'ю на поле картоплю копати.
—Вісім років тобі,— каже мати,— працювати пора по-справжньому. Викопує мати кущ, а Федько вибирає з ямки картоплю й у відро кидає.
Не хочеться Федькові працювати. Визбирує картоплю, що зверху, а в землі не хоче копирсатися. Залишив картоплю в одному кущі, іншому. Мати помітила таку роботу та й каже:
Хіба тобі не соромно? Людина ж дивиться і все бачить!
 Оглядається Федько довкола й дивується:
Де ж та Людина? Що вона бачить?
У тобі, Федьку, Людина. Усе вона бачить, усе помічає, та тільки ти не завжди прислухаєшся до того, що вона тобі говорить. Ось прислухайся до її голосу, вона тобі й скаже, як ти працюєш.
А де ж вона в мені — Людина? — дивується Федько.
У голові твоїй, у грудях, у серці,— підказує мати.
Перейшов Федько до іншого куща, позбирав картоплю, що зверху лежала. Хотів було вже залишити його, аж тут мов і справді хтось докоряє: що ж ти, Федьку, робиш? Порийся, там ще є картопля у землі. Здивувався Федько, оглянувся. Нікого немає, а мов хтось дивиться на його роботу й соромить.
«І справді, мабуть-таки Людина бачить мою роботу»,— подумав Федько, зітхнув, розгріб землю біля викопаного куща й знайшов ще кілька картоплин.
Легше стало на душі Федькові. Аж пісеньки веселої заспівав.
Працює він годину, працює другу і все більше дивується. Ледве подумає: «Навіщо так глибоко гребтися, мабуть, уже немає картоплі», а тут хтось і підслухає його думку. І соромно стає Федькові. Але й радісно, ой, як радісно. «Гарний цей друг — Людина»,— думає Федько.
 Василь Сухомлинський
  2. Бесіда
- А хто ж цей друг — Людина?
  - А чи це добрий друг?
  - Звідки ж він у Федька, хто ж йому дав цього друга?
   - А чи є такий друг у кожного з нас?
   - Що ж потрібно робити, щоб зберегти, не загубити цього друга?
А чи можемо ми побачити місяць і зорі вдень? А сонечко у хмарну погоду? Хоча ми його і не бачимо, та ми знаємо, що воно є і посилає нам світло і тепло.
Так і Бога ми не бачимо, але віримо, що Він існує. Ми можемо бачити сонце, місяць, зірки, світ, які створені Богом. Ми можемо також бачити ліжко, що його, за словами тата, зробив столяр, хоча самого столяра не бачили. Але ми віримо, що тато правду каже, бо ліжко дуже гарне. Так само і Бога хоча не бачимо, але бачимо те, що Він створив.
А де знаходиться Бог? Він перебуває високо на небі. Хоча може бути і біля нас, близько, Сам, або Свого ангела може послати, щоб охороняв нас. Ангел-хранитель також невидимий, але ми можемо побачити його на малюнку, де він зображений у вигляді гарного юнака з крилами. (Діти розгортають зошити на робочій сторінці до заняття 6.) Він супроводжує двох маленьких діток, які безтурботно біжать по старенькому місточку через річку; вони не оглядаються і не бачать ангела, однак він, приставлений Богом, пильно охороняє їх.
3. Літературна хвилинка і практична робота
Давайте розфарбуємо малюнок і водночас послухаємо повчальне оповідання.
Дівчинка з Ангелом
Маленьку дівчинку насварила мама, – ні за що! Стоїть дівча, плаче: гірко на душі, образливо. Каже:
– Ангеле мій Охоронителю, чому ж ти не вступився за мене? Я ж Бога люблю, до церкви ходжу, молюся
й нікого не ображаю...
Аж раптом чує, хтось питає:
– Чи так це?
– Так! – запевнила здивована дівчинка і вмить перестала плакати. – Я ніколи не грішу й нікого не ображаю.
– Чи так це? – вдруге перепитав хтось.
Дівчинка замислилась і знов помолилася:
– Ангеле мій Охоронителю, може я щось забула, може чим згрішила, врозуми мене, відкрий мені очі, допоможи мені!
І з'явився біля неї Ангел, сяючи неземним світлом та невимовною красою. Він відкрив велику книгу, і дівчинка побачила в ній кожний день свого життя. Вона побачила, скільки разів із самого малечку вона засмучувала маму, завдавала їй прикростей, ображала її ділом, словом і навіть думкою і найчастіше навіть не помічала того.
«О, яка я була жорстока, яка неуважна! Я думала тільки за себе і ніколи не думала, як важко буває зі мною мамі! А як часто я ображала своїх товаришів: хапала собі найкраще з-перед усіх, висміювала, кепкувала, передражнювала їх... Ой, скільки поганих слів я наговорила!.. Та невже це я?! Ой, як соромно!..
А це що таке чорне? Матінко рідна! Та це ж написано про те, коли я когось штовхала, била; а ось написано, коли я вкрала собі чужу ляльку і думала, що цього ніхто не бачить, а Бог усе бачив... Господи, та невже це така моя книга?! Яка вона некрасива! І всі мої негідні вчинки будуть читати перед усіма і перед лицем Самого Бога! Як же мені тепер це виправити, як це стерти?!..»
І вона гірко-прегірко заплакала. Але то були вже не злі сльози образи, а добрі сльози каяття. Вони наче змивали з дитячого серця усе нечисте й недобре, що вона накоїла за свого життя. І от диво: чорні, страшні гріхи, записані в книзі, стали бліднути, бліднути, доки не зробилися... зовсім невидимі!..
Дівчинка стояла серед кімнати, і хоч вона вже не бачила свого Ангела, але відчувала, що він поруч. Вона полегшено зітхнула і витерла сльози. А потім пішла в другу кімнату, підійшла до мами і тихо сказала: «Матусю... прости мені».
Г. Куземська
Чому дівчинці стало соромно?
Як ми повинні діяти, коли відчуваємо за собою якусь провину, гріх? (Відповіді дітей.)
Фізкультхвилинка
4. Бесіда (продовження)
Ангели-хранителі – найвірніші наші друзі. Вони мають велику силу від Бога і можуть нам допомагати у найскрутніших обставинах. Бог дає дитині ангела-хранителя під час хрещення. А він береже дитину, і особливо тоді, коли вона чемна, слухняна, не кривдить нікого, добре поводить себе. Ангел дуже близький до такої дитини, дивиться на неї з радістю і оберігає від зла. Але коли вона погано поводиться, тоді ангел відступає, засмучується, а іноді й плаче через неї.
Ангел-хранитель дає нам поради, які необхідні для нашого щастя. Потрібно лише уважно дослухатися до них. Чим частіше людина молиться до свого ангела-хранителя, тим краще вона відчуває його допомогу.
5. Гра “ Збери прислів'я
Хто багато знає,                               там ладнається робота.

Де руки і охота,              а кажи – навчусь.
 
Де руки і охота                                           а кажи – навчусь.
Не кажи – не вмію,                                   той багато вміє.
V. Релаксація
1. Робота в зошиті ( с. 24 )
2. Молитва до ангела-хранителя
Ангеле Божий, хранителю мій святий, даний мені з неба від Бога, щоб берегти мене, щиро благаю тебе: просвіти мене і від усякого зла охорони, на добре діло настав і на путь спасіння направ. Амінь!
V. Підсумок уроку
1. Склади вислів
За        знай гом             рий                      деш,
Деш-   Бо               шлях          пі                доб
За Богом підеш – добрий шлях знайдеш.


Матеріали до уроку взяті з Інтернет ресурсів


Урок християнської етики у 1 класі
Тема: Зимові свята
Мета: розширити та уточнити зміст зимових свят: Введення ( 4 грудня ); Катерини ( 7 грудня );  Андрія (13 грудня);  Наума ( 14 грудня );Варвари Великомучениці( 17 грудня ); Сави ( 18 грудня ); Святого Миколая (19 грудня);  Святвечір (6 січня);  Різдво Христове (7 січня); Новий рік або свято Василя (14 січня); Водохреща (19 січня); Стрітення ( 15 лютого ), ознайомити з українською народною традицією святкування святвечора;  розвивати мовлення дітей ; виховувати повагу до традицій і народних звичаїв, бажання їх наслідувати.
ОБЛАДНАННЯ: зошити, приладдя для малювання, мультимедійна дошка, ілюстративний матеріал до зимових свят
ПЛАН УРОКУ
І. Організаційна хвилина
Християнське привітання
Молитва
ІІ. Актуалізація навчальної діяльності
Впаде з неба – не розіб’ється,
Впаде в воду – розпливеться.
(Сніжинка)
Живе – летить, помре – побіжить.
(Сніг)
Що це за птиця,
Що сонця боїться?
(Сніжинка)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
- Коли виконуються ці пісні?
Щедрівочка щедрувала,
До віконця припадала,
Що ти, тітко, напекла,
Неси нам до вікна,
Що ти, дядько, напік,
Неси нам аж на тік.
ІV.  Робота над темою уроку
1. Перегляд слайдів
1 слайд    4 грудня Введення
За «Книгою Якова і “Псевдоєвангелієм Матея про Різдво Пречистої Діви Марії” довідуємося, що батьки Пречистої Діви Марії святі Йоаким і Анна, будучи бездітними, дали обіцянку, що як у них з’явиться дитина, то віддадуть її на службу Богові в Єрусалимський храм. Бог вислухав їхні молитви і дав їм донечку. А коли їй було три роки, то батьки привели її до храму і віддали в руки первосвященика Захарії. Тут Пресвята Богородиця перебувала багато років доти, доки, як доросла дівиця, не була заручена зі святим Йосифом  Інша назва цього свята Третя Пречиста.   До цього дня потрібно завершити всі сільськогосподарські роботи. Дуже великим гріхом після Введення вважається копання або ж розпушування землі.   Категорично забороняється цього дня прати білизну, шити, копати землю
2 слайд Свято Катерини
 Св. Великомучениця Катерина з Александрії мала 17 років від роду. Була дуже вродлива, високоосвічена і багата. У 304 році вона прийняла християнську віру і відтоді проповідувала Ісуса Христа. За наказом імператора Максиміана, який переслідував християн, була замучена за віру Христову. Після тривалих умовлянь відректися від Христа і перейти до язичників кати роздягли її і били , потім вдалися до нових тортур — поклали дівчину поміж чотирьох коліс з гострими зубцями і, обертаючи колеса два праворуч, два ліворуч, почали шматувати її тіло. Та ось Ангел Господній зійшов з неба і зробив так, що великомучениця лишилась цілою і неушкодженою, а колеса розлетілись на друзки. Тоді кати відрубали їй голову мечем.
Великі страждання св. Катерини навернули багатьох язичників до віри Христової. Серед них — царицю Августіну, дружину Максиміана, Порфирія Стратилата і 200 воїнів, котрі спостерігали її страшні муки.
 3 Слайд Свято Андрія
13 грудня православні християни відзначають свято на честь святого апостола Андрія Первозванного. Водночас свято має і дохристиянське походження, це традиційний день ворожінь. Але головне цього дня - не забувати головної суті - славити пам'ять апостола, який приніс християнство на київські землі.
4 Слайд 14 грудня — свято Наума
¨Зараз школярі ідуть до школи 1 вересня, а от раніше навчальний процес починався 1 грудня (за старим стилем). Восени треба допомагати батькам  на полі, а взимку, коли довгі та холодні вечори, можна іти за знаннями. Ще напередодні батьки домовлялись з вчителем( дяком ), про оплату за навчання, переважно це були дрова, або ж роботи для школи. Увечері до майбутнього школяра приходив його хрещений батько, який приносив буквар і навчав дитину кількох літер. Мати подавала до столу пшоняну кашу, аби наука в голову добре йшла. Після цього переодягшись в чисту білизну і приготувавши чисту сорочку школяр лягав спати. На ранок, відвідавши лише пшоняної каші, і отримавши батьківське благословіння Євангелієм та свяченою вербою дитина ішла до школи. 
5 слайд Свято Вел. Варвари
¨Легенда розповідає, що Варвара Великомучениця була така мудра на вишивання, що вишила ризи самому Ісусу Христу.  У день Варвари гріх прясти, білити і глину місити. «Можна тільки вишивати та нитки сукати». Беручись за вишивання, дівчата хрестились і шепотіли: «Свята Варвара золотими нитками Ісусові ризи шила і нас навчила».  Варвари – день повороту на весну. Приповідка каже, що «Варвара ночі урвала, а дня приточила».   Прикмети:  Від Варвари до Нового року стільки дня доточить, як півень з порогу скочить.  Якщо в грудні на Варвари болото, то буде зима красна, як золото. 17 грудня – Варвари Великомучениці
6 слайд День Преподобного Сави
Вісімнадцятого грудня - День Преподобного Сави, в народі - Сави, батька зимового Миколи.
Віруючі за християнською традицією вшановували преподобного Саву Освяченого, який у 8 років таємно від батьків пішов у Капподокійський монастир. Там прийняв чернецтво і згодом ніс чернечий подвиг у Палестинській пустелі. Преподобний Сава зцілював молитвами і творив чудеса.
7 слайд Свято Миколая
¨Усі діти, з великим нетерпінням чекають 19 грудня. На передодні свята Миколая діти пишуть до нього листи зі своїми побажаннями .  У день перед святом згадують всі свої добрі і злі вчинки, зважують: чого більше. Чи буде подарунок, а чи, можливо, різка.
8 слайд
Різдво́ Христо́ве — велике християнське свято, день Народження Ісуса Христа, Спасителя світу.    Ще до світанку в переддень Різдва палили сім полін, які відкладали сім тижнів.      На цьому вогні готували дванадцять пісних страв, серед яких обов`язково кутю і борщ з вушками.
9 Слайд 14 січня  - Василя
¨Це одне із трьох Великих зимових свят: Різдво, свято Святого Василя й Водохреща.  Відомо багато випадків чудесних зцілень, здійснених святителем Василем Великим.   Сила молитов святителя Василя була на стільки велика, що він міг просити у Господа прощення грішнику, що зрікся Христа, змусивши його щиро покаятися.
10 слайд  19 січня  Йордана
Йордана - третє і завершальне велике свято різдвяно-новорічного циклу, яке православні та греко-католицькі християни відзначають 19 січня. З ним пов'язують хрещення на Йордані Христа. А ще сьогодні усі віряни обох релігійних конфесій проводять день у пості, а потім зберуться за столом на святій вечері.
  Коли Ісус Христос досяг 30-річного віку, він прийняв хрещення в річці Йордан. Вийшов на берег, а з небес почувся голос Бога-Батька, який назвав Ісуса своїм Сином. І на нього зійшов Святий Дух в образі голуба. Звідси ще одна назва — Богоявлення. Православні та греко-католики вважають, що саме це свято засвідчує таїнство Святої Трійці. Адже в цей день, за християнським вченням, з'явився Бог у трьох іпостасях: Бог Отець – в голосі, Син Божий – у плоті, Дух Святий – у вигляді голуба.
11 слайд  Стрітення
¨На 15 лютого припадає свято Стрітення, у церковному календарі – Стрітення Господа нашого Ісуса Христа  або Стрітення Господнє.15 лютого (за григоріанським календарем; 2 лютого – за юліанським) – християни східного обряду відзначають Стрітення Господа Нашого Ісуса Христа (Стрітення Господнє).
 Відзначають його в пам’ять про те, як Свята Діва Марія принесла до Єрусалимського Храму Ісуса Христа на 40-й день після його народження (згідно з Законом Божим, з часу визволення євреїв із єгипетського полону, кожне перше немовля чоловічої статі належало Богові, і його треба було приносити до храму на 40-й день після народження).
 Коли Діва Марія разом з Йосифом принесла Ісуса до храму, їх зустрів там сивий старий Симеон, який чекав зустрічі з Господом вже багато років. Згідно з Євангелієм від Луки, Симеон був праведником, але він таки не повірив у можливість народження Спасителя від Діви Марії. І тоді Дух Святий напророчив йому, що він зможе вмерти лише тоді, як побачить народження Господа. Те й здійснилося – Симеон міг одержати тепер вічний спокій. Перед смертю старець Симеон сповістив, що Немовля, яке йому нарешті судилося побачити, вийде на служіння спасіння людей”.
 Звершивши все згідно з законом Господнім, Марія і Йосиф повернулися до Віфлеєму.
2. Робота в зошиті
V. Підсумок уроку
Гра “  Впізнай зимове свято”

Виконання колядок, щедрівок дітьми

Матеріали до уроку взяті з Інтернет ресурсів


Знам'янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 3
 ( вул. Дзержинського, 2,  м. Знам’янка, Кіровоградська обл.27406 тел. (факс) 3-11-30
email: school3@znam.kw.ukrtel.net, код 30024853)



МОЯ ТУРБОТА ПРО СВІТ
 Конспект уроку – презентації
з християнської етики
1 клас


              Довгаленко Людмила Григорівна,
                   вчитель початкових класів,
                     вчитель вищої кваліфікаційної категорії,       
                         вчитель-методист








                                                  2014 р




































 
































































Урок християнської етики у 1 класі
Тема: Моя турбота про світ
Мета: показати необхідність любові до створеного Богом світу, навчити замислюватися над відповідальністю за збереження краси природи, допомагати учням пізнавати й сприймати морально-етичні цінності та застосовувати їх у своїй поведінці; виховувати у дітей християнські риси: любов до Бога, людей, працьовитість, здатність долати трудноті, схильність безкорисливо творити добро; розвивати увагу, спостережливість, бажання допомогти довкіллю, вшановувати дбайливе ставлення до природи, почуття прекрасного та інші християнські чесноти.
Обладнання: ілюстративний матеріал, мультимедійний супровід, книжкова виставка

І. Організаційна частина.
Привітання, молитва "Отче наш"
ІІ. Актуалізація опорних знань
Складання вислову : одяг  добрі  діла  людину красить  Не   а (Не одяг красить людину, а добрі діла) (слайд 3)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. ( слайд 4)
– Діти! Хто створив увесь наш світ – землю і небо, моря і гори, сонце і вітер, рослини і тварин? (відповіді учнів).
– Кому Він все це подарував? (відповідь).
Так, людині – найкращому творінню Господа. Він створив людей схожими на Себе, дав нам розум, щоб ми розуміли, як робити добро, добре серце  щоб – ми любили Бога і людей і хотіли робити добро.
Бог усім дав однаково безцінний дарунок – життя, та не всі однаково скористались даром Божим. Хто віддав своє життя злагоді, а хто – ворожнечі; хто – любові, а хто –  ненависті; хто – милосердю, а хто –  жорстокості. А чому ж так? Тому, що кожна людина по-своєму чує і розуміє слова Господа. У Євангелії Ісус Христос часто звертається до нас з повчальними оповідями, які називаються притчами. От послухайте одну з них.

ІV. Робота над темою уроку.
 1. Слухання притчі  ( слайд 5)
Вийшов сіяч в поле сіяти зерно. Коли він сіяв, то одні зернини упали при дорозі, і їх видзьобали птахи. Інші зернини впали на кам'янисте місце, де було мало землі; вони зійшли, але невдовзі засохли, тому що не мали кореня і вологи. Ще зернини впали в густі колючі кущі, які згодом їх заглушили. А деякі зернини потрапили в добру землю, вони виросли і дали багатий врожай.
 2. Бесіда з поясненням
– Про що ж нам говорив Спаситель у цій притчі?
Зерно – це Слово Боже.
Сіяч – той, хто вчить нас Божій мудрості.
Земля – серце людини.
Земля при дорозі означає людей, які не пускають в своє серце Слово Боже.
Кам'янисте місце означає людей, які слухають Слово Боже, але швидко його забувають.
Колючі кущі – люди, які за своїми турботами не чують Слово Боже.
Хороша, родюча земля – означає людей з добрим серцем. Вони уважні до Слова Божого, бережуть його в добрій своїй душі й намагаються виконувати все, чого воно вчить.
Багатий урожай – це добрі діла.
Весь цей світ Бог створив для людей — для кожного з нас. Так
безкінечно і сильно любить Він нас!І якщо ми будемо любити Бога
і жити згідно з Його законом, то багато чого зрозуміємо і всі будуть
жити в мирі, дружбі і радості. А полюбити Божий світ і пізнати
його нам допоможе ось ця Свята Книга — дитяча Біблія.
 Питання для бесіди
1.        Хто створив світ і дав йому життя? (Бог)
2.        Для кого Бог створив світ? (для людей)
3.        Як людина повинна ставитися до природи? (Милуватися, лю-
бити, пізнавати, берегти)
У любові та турботі про тварин і природу повинні жити люди, адже так заповів Господь.
Зверніть увагу на тих, хто поряд з вами і потребує допомоги. Це може бути близька вам людина, а може пташка чи тваринка
3. Зерна доброти назвіть добрі справи, які ви робили чи хотіли б зробити, - це будуть ваші зерна доброти ( слайд 6)
4. «Брати наші менші» ( слайд 7  схований)
1. Оповідання – моральна задача.
„ Білочка ”
Чекаю на станції потяга на Головач. Поїде вночі, а поки що робити нічого. Два чоловіки біля печі розмовляють. На них уважно дивиться маленька біла кішечка, потім шукає крихти на холодній, кам’яній підлозі брудного залу.
Даю їй шматочок хліба – із жадністю їсть, і другий, і третій. Може хоче пити, люди кусок часто кинуть, а напоїти ніхто не здогадається. Наливаю води в жерстянку. П’є, п’є безвідривно. Як же ти будеш жити далі? Задні лапки попечені, хвостик також ненормально овалом зігнутий, наче зламаний. Залишити чи взяти? Живу в хатці одна. Контролю наді мною немає. Взяти чи залишити? На яку долю? Умерти ми завжди встигнемо. Видніється потяг – їдемо. Замотала її в маленький шматок тканини, притулила до грудей – навіть не видно. Їдемо – спить. Їдемо по головачівському лісу – спить. Вже в хатці – ще спить. Хороша пасажирка.
Зустрічає нас рудий Мурчик. Білочка дика, до рук не звикла. Грається сама. Просять знайомі кішку – миші заїли. Білочка підросла, гарною стала, лапки обросли, хвостик вирівнявся, грається, і не думає, що останній деньок, і розлучимось назавжди. Мені сумно, боляче, їй весело.
Через місяць у знайомих я її не впізнала: велика, білосніжна, горда кішка. Прищурилась на мене, відстрибнула, але потім підійшла. Прощавай, Білочко, назавжди! Будь щасливою, а мені чому сумно? Більше ти не моя.
Питання для бесіди.
Кого врятувала героїня історії? (кішечку)
Якого кольору була кішка? (білого)
Яким транспортом їхали герої розповіді? (потягом)
Чи є у вас вдома домашні тварини?

5. «Червона книга України».  (слайд 8 )
Діти, а чи знаєте ви, що таке «Червона книга»? Це книга, до якої занесені рідкісні види рослин і тварин, які потребують охорони. Цих рослин і тварин на Планеті залишилося дуже мало і, якщо не піклуватись про них, вони можуть зникнути назавжди.
- Як ви, маленькі діти, зможете зберегти природу? (Не рвати первоцвітів)
Фізкультхвилинка ( слайд 9)
6. « Брати наші менші » - перегляд слайдів про тварин ( слайд 10)
7. Виставка книг про тварин, рослини, духовної літератури ( слайд 11 схований)
8. Колаж : фото  та малюнки домашніх улюбленців  ( слайд 12 схований)
9. Сонце доброти —  гра  ( слайд 13 )
 - Виберіть ті вислови, які на вашу думку означають гарні вчинки, хороші справи
Допомогти мамі вдома, погодувати птахів, побитися з товаришем, обійняти бабусю, слухатися вчителя, зривати проліски  у лісі, посадити квіти, викинути кошеня на вулицю, погодувати  та приютити бездомну тваринку
10. Гра  “ За що я тебе поважаю ”  (слайд 14  схований)
Поділіться на пари (з двох друзів)
Один «молодий», інший у ролі людини поважного віку.
Розкажіть, за що ви поважаєте один одного.
Починай свою відповідь словами:
«Я тебе поважаю за те, що…

Фізкультхвилинка ( слайд 15 )

11. Розв’язання ситуативних завдань ( слайд 16 схований )
Ваші дії, коли ...
ви побачили поранену пташку…
 у лісі зацвіли проліски, ряст…
зі столу впав шматочок хліба...
бабуся впустила хустинку…
 ви сидите в автобусі поруч з татам і заходить літня людина…
захворіла ваша подруга чи друг...

12. Розповідь священика
 Господь створив цей світ самодостатнім і безцінним. Завдання людини – не зашкодити, так як вона є вінцем Божого творіння.. Ми живемо на прекрасній планеті Земля і відповідальні за неї. Забруднюючи природу, люди, в першу чергу, роблять не по-християнськи, шкодять собі
Дорогі діти! Світ, у якому ми живемо, прекрасний і неповторний. Протягом наших занять ми дізнались про створення світу, перших людей та ангельський світ. Тепер ми знаємо, що Господь любить і піклується про кожного з нас. Йому дорога кожна квітка, пташка, тваринка. І людина, як вінець Божого творіння, має оберігати цей Божий світ і дякувати Творцю за все.
Господь дав людині волю і ми самі обираємо добрі чи погані справи робити.
         Неможливо порахувати всі рослини і тварини, які населяють
Землю. Вони живуть скрізь:і на суші,і у воді,і в повітрі,і в ґрунті,
і навіть глибоко під землею. І   все це світові дав Бог. Тут діє особли-
вий порядок, встановлений Богом, що часто називають законами
природи. Усе у світі народжується, росте, старіє і помирає — одне
змінюється іншим. Усьому Бог дав свій час, місце і призначення.
Великий і неосяжний Божий світ! Неможливо зміряти його, а знає
всьому міру, вагу і число тільки сам Бог, який усе це й створив
V. Закріплення та систематизація знань
1. Робота в зошиті (Лілія Кучма “ Основи християнської етики ” Хочу пізнати світ, Тернопіль, “ Мандрівець ”, 2012 ),  с. 25( слайд 17 схований )
2.  Творча хвилинка ( слайд 18 схований ) ( учні читають вірші, загадки)
На стрункій високій ніжці,
Біля річки на лужку,
У хустині – білосніжці
Стрів я квіточку таку:
Ясним оком жовтуватим
Усміхалася мені
Я хотів її зірвати,
А бджола сказала: - Ні!
      Олександр Олесь

Той, хто садить паростки кленові,
Хто діброви молоді ростить,
сам достойний Божої любові ,

бо живе й працює для століть
                    Максим Рильський

Коли лісом буду я іти,
Теж посію зерна доброти,
Побажаю дереву і пташці,
Щоб віки жили у мирі й щасті
    Степан Жупанин

Людина має бути людиною, а шапку і гриб має

Країн так багато,
Планета єдина.
Її зберегти має кожна людина.
Щоб сонця і неба
Дим-смог не заслав,
Щоб від нечистот
Океан не стогнав.
Щоб серце раділо
Від цвіту й краси,
Щоб зір милували
Поля і ліси,
Травиця зелена,
Річок глибина...
Країн так багато,
Планета ж одна!
VІ. Підсумок уроку
1.Слово вчителя  I в маленькій комашці, і в розкішній троянді, і в далекій зірці всюди я бачу Тебе, Господи! В шелесті трав і листочків, в щебеті пташини я чую лагідну Твою мову. Коли ревуть урагани, б'ють громи, я впізнаю розгніваний голос Твій. Ти кругом, бо все Тобою, все із Тебе і все через Тебе. Коли Ти приходиш до мого серця, Господи, я чую в душі свій тихий день юної весни, здається мені тоді, що я сиджу на високому березі і спокійно споглядаю на бурхливе море, дивлюся на високі водяні вали, що лютують там, унизу, і ні скільки не боюся їх.
Так, діти, Господь ніколи не покидає нас і завжди дає нам вибір у наших поступках. Думаю, що  у ваших серцях проростуть оті зернинки доброти і ви виростите хорошими людьми
2. Домашнє завдання.
1. Записати клички тварин, які у вас проживають чи просто подобаються вам.
2. Намалювати своїх маленьких друзів-тваринок в альбомі.
3. Берегти, жаліти, любити тварин.


Використана література:

  Блаженніший митрополит Володимир (Сабодан). Послання, проповіді, промови / Блаженніший митрополит Володимир (Сабодан). – Т. 8. – К. : Вид-во Свято-Успенської Києво-Печерської Лаври, 2005 - 483 с.
  Біблія в переказі для дітей. Старий і Новий завіт. – 3-є вид., перегл. і удоскон. – К. : Українське біблійне товариство, 2003. – 403 с.
  Л. А. Лисяк Вивчаємо біблійну історію та християнську етику в 1 класі: Методичний посібник. Плани-конспекти занять. – Полтава, 2011 – с.
  Москалюк Н. Б. Уроки християнської етики, 1 клас. - Івано- Франківськ: ІППО, 2011,- 144 с.
  Мовчун А. Абетка моральності : навч. посібн. Х для 1-6 кл.] / Антоніна Мовчун, Леся Мовчун. – К. : Злата, 2009. – 304 с.




Немає коментарів:

Дописати коментар